Santiagoföreningen i Sverige

Via de la Plata (Silvervägen) -
Sevilla till Santiago de Compostella

Santiagoföreningen genomförde under 2021 en helt unik resa från Sevilla genom olika spanska landskap/regioner och fantastiska gamla städer som Mérida, Cáceres, Guadalupe, Salamanca och Astorga fram till målet: Katedralen i Santiago de Compostela. En avstickare gjordes även till "Världens ände" Finisterre. Intresset för denna resa var mycket stort och den blev snabbt fulltecknad. En bonus är att 2021 var ett heligt år och att vi fick möjlighet att fira detta i Santiago.

Silvervägen är ca 100 mil lång så den är för lång för oss att vandra. Därför kom vi att färdas i buss, men möjligheter kommer att finnas att vandra kortare sträckor. Vi kommer att resa i långsam takt och övernatta flera nätter på samma kloster eller i annan centralt beläget hotell för att i lugn och ro kunna njuta av den fantastiska miljön. Tyvärr medförde tidsbrist vid slutet av resan att någon vandring inte hann genomföras.

Bilder från resan

Resans start Sevilla Plaza de Torros

Romerska teatern i Mérida

Torget i Cáceres

Real monasterio de nuesta senora de Guadalupe

Plaza Mayor Salamaca

Gaudis Palacio Episcopal Astorga

Las Medulas

Santiago de Compostela

Fyren Finisterre

Avslut

Pilgrimsvandring

Deltagande i Santiagoföreningens resor förutsätter ett medlemskap.